søndag 22. januar 2012

Det jeg vil savne

Snøen som kom de siste dagene har laget problemer for mange. Det er vanskelig å kjøre, kollektivtrafikken stopper opp, og jakttreninger blir utsatt til bakken er fri for snø. Til trøst for alle disse vil klimaendringene sannsynligvis føre til at det blir mindre snø i årene framover.

For oss i Norge er vil en varmere klode ikke bety så mye, mange spesielt fattige land får mye større problemer enn oss. Men snøen om vinteren kan bli borte, i alle fall i her på østlandsområdet. Til tross for alle praktiske problemer dette hvite stoffet fører til vil jeg savne snøen om vinteren, og på turen i dag ble jeg veldig klar over hvorfor.

På denne tiden av året er dagene korte, det blir tidlig mørkt, og når man har vanlig arbeidsdag er det ikke mye dagslys igjen etter arbeidstid. Behovet for lys blir sterkt, og det er så utrolig godt å komme seg ut i helgen og bade i lys! Og med snøen blir det virkelig et lysbad. I dag var det et skiftende skydekke som gjorde at sollyset ble reflektert også fra himmelen, ikke bare fra snøen. Og sola står lavt, så lyset har en utrolig vakker, varm farge. Uten snøen blir ikke lyset på langt nær så sterkt, så da må vi vente lenger ut på året før vi får samme "lysbadeeffekten".

Dette vil jeg savne.

Det  var vanskelig å få fram effekten i bildene, løsningen ble bilder med mye kontrast for å forsterke de lyse områdene. I virkeligheten var jo hele inntrykket mye lysere enn disse bildene er.

Myke former når snøen legger seg som et teppe over steiner og tuer.
Hilltop

Sterke kontraster mellom solside og skyggeside
Snowcovered

Miniatyrfjell i Østmarka
Miniature mountains

En heldig furu har havnet i sola, mens slektningene bak må vente litt.
Out of the shadows

1 kommentar:

  1. *sukk* dette er vakkert, Linn. En fryd. Jeg er på bedringens vei. Gleder meg til det nye året. Vi må møtes til en liten fotosafari. :)

    SvarSlett

Følgere